Szar nyaló kreativitás??? - Jesszusom, inkább tanulj marketinget!
Szar nyaló kreativitás??? - Jesszusom, inkább tanulj marketinget!

Most elárulok egy belső titkot, amin mi két napig röhögtünk, de volt pillanat, mikor ez inkább kétségbeeséssel párosult.

A kezdet kezdetén, mikor már fejünkben készen volt az álom, hogy létrehozzunk egy művészeti magazint, mely egyedülálló Magyarországon, akkor első körben ki kellett találni a weboldal nevét, a domain nevet. Hiába akarunk létrehozni egy különleges oldalt, ha a nevünk kapcsán senkinek nem jut eszébe semmi, nem kapcsolt hozzá asszociációt.

Így elindult a tervezgetés. Totál egyértelmű volt, hogyha már a facebookon van egy csoport, akkor ahhoz kapcsolódva legyen a magazin is elnevezve.

Fotós barátunkkal leültünk, hogy nézegessünk dizájnokat, melyik sablon lenne a legmegfelelőbb, mikor is csak csendben feltette a következő kérdést: „leírtátok már a domain nevet, ami ugye ékezet nélküli?”

És itt jött az „ÁÁÁÁÁÁÁÁ NEEEEEEE!!!!” felkiáltás. A csoportot Szárnyaló Kreativitásnak nevezik, így a magazinnak is ezt találtuk ki.

Nos, leírva, ékezet nélkül értelmezve, ez túl ment minden extrimitáson: szarnyalokreativitas.hu.

Igen, igen, jól olvasod, dehogy még jobban prezentáljam, íme szavakra bontva a cím: szar nyaló kreativitás.

És itt megállt a tudomány. Hogyan tovább? Nagyon nem szeretnénk, ha egy viccoldalnak gondolnának minket, vagy valami különleges buja magazinnak, így a keresztelkedés elindult elölről.. Megvallom őszintén, annyira bizonytalanná váltam, hogy felhívtam egy pár ismerősömet, ahogy eszembe jutott egy-egy ötlet. Szerintem nem mindenki gondolt rám hálával, mikor én lelkesen az éjszaka folyamán felcsörögtem egy domain név kiagyalása után. De remélem, azóta megbocsátottak érte.

Az elnevezésünket tudod most már, hisz itt vagy az oldalon: Lami Art Magazin. Nem akartam egy személyi kultuszba belemenni, hogy a nevemet használom, de aztán beadtam a derekam többek javaslatára. A másik két szó pedig tökéletesen tükrözi, hogy aki idekeveredik, miről olvashat majd az oldalon: művészetről egy online újságban.

Szóval váll megveregetve, indulhatott a buli!

A marketinggel nagyon sok kézműves és képzőművész hadilábon áll. Inkább alkotni szeretnének egy álló napon át, mint azzal foglalkozni, hogy eladják a terméküket. Ismerős a helyzet, magam is hasonló cipőben voltam. De csak addig, míg kezembe nem került a Marketing Biblia.

Először nagyon ódzkodtam tőle, hogy beleolvassak. Tudjátok, el vagyunk ájulva magunktól, és azt gondoljuk, a termékünk eladja magát, százával, sőt ezrével állnak hamarosan az ajtónk előtt, hogy megvegyék alkotásainkat. De itt jön a „jóóóó regggggeeeeeeelt!!!” ébredés a képbe, mikor is azt tapasztaljuk, hogy valaki, aki nálunk sokkal gagyibb árut dob a piacra, jóval nagyobb forgalomról számol be a bankszámláján. Miért is???

Mert foglalkozik az eladásával, a neve megismertetésével, a leendő vásárlói agyába beültet egy asszociációt, mint például esetünkben: művészeti magazin=Lami Art.

De ettől ez még csak egy név. Ja, tudom, már ezen is dolgozni kell ezerrel, de egy lépéssel még nem jutsz el a Holdra (ugye nem kell leírnom, honnan az átírt plagizálás?).

Ha megvan a neved, personal branding-ed (áh, bizony, ilyen szavakat is tudok – személyes márka a magyar kifejezése, de tuti, neked sem egyértelmű magyar a fantázia neved, így ne ítélkezz az idegen szóhasználat miatt), nos, szóval, ha ezt a lépést meglőtted, akkor kezdd el felépíteni magát a terméked.

De hogyan?

Nos, ha hiszed, ha nem, én rengeteg könyvet elolvastam, videokat megnéztem ebben a tárgykörben, de mint a neve is mondja, találtam egy olyan összefogó könyvecskét, vagyis bibliát, mellyel semmi más dolgom nem volt, mint minden egyes „termék, árucikk, szolgáltatás” szó mögé berakni a saját termékem elnevezését. Ha nem is találod meg elsőre ezt a szinonimaszótárban, mint például fodrászat=festészet, ne parázz :) Légy kreatív, hisz terméked sem hiába jött létre, amivel különlegesnek érzed magad a piacon, úgyhogy ezzel is boldogulni fogsz majd.

Na és most figyelj, itt van a legfontosabb dolog, amiért nem szabad tartanod a marketingtől. Ez az egész eladási mizéria pontosan azt követeli tőled, mint egy alkotási folyamat: kreatívnak kell lenned. Különlegesen kell prezentálnod árudat, vagy éppen szolgáltatásod, ha éppen tanfolyamokat tartasz.

Előre leszögezem, nem kapok egy fillért sem Wolf Gábortól, amiért a könyvét ajánlom neked elolvasásra, vagy blogbejegyzéseinek viszem fel a nézettségét. Viszont van akkora szívem, hogy elárulom neked, honnan merítem minden nap az ötleteim, hisz tudod, célom, hogy színessé és szerethetővé tegyük ezt a világot.

Nos, a mea culpa után jöjjön egy blogbejegyzés a Marketing Commando-tól, mely roppant röviden és tömören elmondja, hogyan tálald terméked, hogy ne légy unalmas és tömegcikk a piacon. Hét pontban mondja el neked, mikre fókuszálj, mit erősíts ebben.

Sok festőművész alkot ezen a bolygón, ha most maradni akarok saját példámnál, vagy vehetjük a magazint is akár, mely szintén több hasonlóval jelentkezik a világhálón. De ahhoz, hogy felfigyeljenek rád, nem elég, hogy egy sarokban nyüszögve mondogatod, hogy miben vagy különleges. Mondd ki, írd le, mutasd meg, vagy éppen röhögj együtt az olvasóiddal, vásárlóiddal egy-egy bakidon. De légy jelen. Kommunikálj.

Mindenki hibázhat, így hidd el, még a hülyeséget is meg tudják bocsátani, ha érzik, őszinte vagy, és értük hajtasz, hogy nekik legyen szép az életük az általad kreált termékkel (hahó, Teréz anyu, olvasol?? belementem most egy kicsit lelki negédesbe).

Megvallom, több esetben elcsodálkoztam azon, hogy a legnépszerűbb közösségi oldalt nem használják ki a művészek. Van egy privát oldaluk, de ott ugye leginkább az ismerősök vannak jelen. Viszont nincsen vállalkozói, művészeti megjelenésük a facebook-on. Az, hogy weboldallal nem rendelkeznek sokan, pedig több ingyenes lehetőség áll rendelkezésre, azt még talán elfogadom, bár szerintem ezt is érdemes előbb-utóbb meglépni. Egy olyan hely viszont szükséges, ahol csak a termékeiket mutatják be, és nem az aznapra dobott idétlen idézetek sorakoznak az üzenőfalon.

A hírlevéllel is hasonló a helyzet. Utálják manapság az emberek, mert tolják az arcukba a kezdetben jó ötleteket, majd egyszer csak azt veszik észre, hogy semmi másról nem szólnak a levelek, mint arról, miért kéne kinyitni a pénztárcájukat.

Nos, én elárulhatom, hogy az utóbbi években a hírlevelem miatt tudtam rendezni kiállításokat. Nem kerestem helyszíneket, lehetőségeket. A hírlevél olvasóim kerestek fel engem. Ugyanezt elmondhatom az oktatással kapcsolatban is.

Igen, igen, ehhez le kell ülnöd, dolgoznod kell rajta, és egy kicsit úgy érzed magad, mintha szajháskodnál. De ne legyél már ennyire prűd! Az elején írtam, hogy azon csodálkozol, hogy a bánatban adja el magát egy olyan termék, mely sokkal gagyibb a tiédnél. Hát így! Nincsen benne szégyenérzet, ügyesen tálalja árucikkét. Esetleg még mersze is van hozzá, hogy felkérjen egy neves embert, hogy nyomassa az áruját, vagy akár interjút is készíthetsz vele.

Ha félszeg vagy, maradsz a homemade iparnál. Ami persze nem annyira rossz, hisz legalább lekötöd magad, és nem lesz időd a híradó borzalmas eseményeit nézegetned esténként. De te ennél többre vágysz. Így igaz?

Szeretsz alkotni, ez is igaz? Nos, ha nem lesznek vevőid az árudra, akkor egy idő után azt veszed észre, hogy már nem férsz el a műtermedben, műhelyedben, hobbi szobádban, és már nem lesz kedved tovább kreatívkodni. Aztán persze jönnek a büdös anyagiak, mikor arra sem lesz pénzed, hogy a nyersanyagot beszerezd egy-egy újabb ötletedhez.

Pfúj, ez nagyon nem jól hangzik, mi?! Te, akinek lételeme a kreativitás, szárnyalás (nem, nem szar nyalás!), annak meg kell alkudnia előzetes álmaival, és kompromisszumként el kell indulnia egy ismeretlen úton.

Hidd el, rá fogsz jönni, hogy mennyire hasonlatos a művészet a marketinghez. Ötletelés, kiemelkedés a tömegből, színes hírek halmaza.

Vágj bele, ha boldognak/termékenynek/ötletelőnek/soha-ki-nem-apadó-alkotási vággyal megspékelt emberkének akarod látni magad!

És még egy jó tanács így a végére. Soha ne várj arra a pillanatra, mikor azt gondolod, készen állsz a kiugrásra. Ilyen sosem lesz. Ha már hatalmas vevőkörrel fogsz rendelkezni, akkor sem fogod azt érezni, eljött a te időd, tökéletes vagy.

Kezdd el, finomíts magadon mindig, tanulj, próbálkozz, lépj ki bátran a nagy közönség elé. Most vagy soha! (hú, de ijesztő ez, de azt mondják, a félelem leküzdésével fejlődünk...na, gurukám megint kiugrott belőlem). Ha bizonytalan vagy magadban, olvasd el a cikket, amit Duhaj Péterrel vagy Cene gál Istvánnal készítettem. Két kő profi festő, és mind a mai napig elégedetlenek időnként képeikkel.

Nos, bízom benne, amiért a magazin létrejött, te is részese leszel ennek a célnak, mely szerint kiszínesítjük a világot, szebbé tesszük az emberek hétköznapjait és ünnepi eseményeit.

Legyen alkotással teli gyönyörű szép napod!!

A linkek a Marketing Commando engedélyével kerültek be a cikkbe.

Szerző: Lami

Ha tetszett a cikk, kérjük, oszd meg!