A logó nem képregény, nem önéletrajz - Gubinyi Gábor
A logó nem képregény, nem önéletrajz

Gubinyi Gábor maga a tökéletes választás akkor, ha képben nem vagy, hogyan alakítsd ki logodat.

Sosem élt az a teória, hogy egy termék eladja magát. Rengeteg művész azon dühöng, hogy mások sokkal „gagyibbat” hoznak létre, mégis népszerűbbek az alkotásaik az övékénél. Szerencsére ma már egy online felülettel sokkal könnyebb dolgozni, erre pedig régen ott voltak a jópofa cégérek. De ez még mindig kevés ahhoz, hogy az emberek felfigyeljenek az alkotóra.

Egy logó kiválasztása döntő szerep egy jól működő projektben. Totál hazavághatja munkásságát, viszont ennek ellentettjeként ki is emelheti a tömegből. Volt-e olyan szokatlan kérés feléd, amin napokon át agyaltál, de aztán ismerve téged, sikerre vitted a projektet?

Szokatlan kérésre nem emlékszem, persze, mit jelent, hogy szokatlan? Izgalmas, kihívást jelentő feladatokkal találkozom általában. Igen, előfordul, hogy sokáig „agyalok” egy megoldáson. A kreativitás, az ötlet nem mindig jön azonnal. Van úgy, hogy a múzsa – aki időnként egy kiállhatatlan ribanc – elmegy csavarogni.
De nem ez az általános szerencsére. Többnyire hamar megtalálom a választ és a logó kidolgozása, véglegesítése gyakran tovább tart, mint „kitalálni” magát a logót.

Egyáltalán nem titok, sőt egyenesen büszke is vagyok rá, a mi logónk is a te munkád eredménye. Én első körben elájultam tőle, alig hittem el, hogy szinte minden instrukció nélkül, semmi változtatást nem kérve, odáig voltam munkádtól. Mikre figyelsz, mikor megkeresnek téged, milyen szempontokat veszel figyelembe?

Mindig az a legfontosabb szempont, hogy a cél, amit el akarunk érni az adott grafikai megoldással, teljesüljön. Ez a legfontosabb. Reklámgrafikáról beszélünk, tehát üzletről és marketingről végső soron. Minden munka, minden megrendelés mögött valamilyen konkrét üzleti cél van, amit az én kreatív termékemnek el kell érnie, teljesítenie kell.

Többször, több helyen leírtam, elmondtam már, és az ügyfeleimnek is mindig felhívom erre a figyelmét, hogy valójában nem neki, a megrendelőnek dolgozom, nem az ő igényeit elégítem ki, hanem a megszólítani kívánt célközönség figyelmét kell felkelteni a grafikával, az ő véleményük lesz az, ami dönt az adott üzlet vagy projekt sorsa felől. Nekem őket kell kiszolgálni. Nem a megrendelő ízlése, tetszése a legfontosabb, hanem a célközönség véleménye, reakciója.

2400x1800 2

Dizájnról, vizualitásról beszélünk, tehát nem indokolatlan megidézni Steve Jobs szellemét. Jobs zseni volt, és az egyik gondolata kiválóan összegzi a fentieket. Azt mondta, „a lot of times, people don't know what they want until you show it to them.”, tehát, hogy az emberek legtöbbször nem tudják, mit akarnak, míg meg nem mutatják nekik. És erről szól az én munkám. Olyan grafikai megoldásokat készíteni, amelyek a megrendelő céljai elérése érdekében befolyásolják a célközönséget.

A logó egy tömör kifejező eszköz arra, amivel szeretnénk üzenetet küldeni a világnak. Milyen képet kaphat a vevő egy logó által az alkotóról, a projektről, a vállalkozásról?

Ez egy sokkal összetettebb kérdés, mint elsőre látszik, és a válasz is az kell legyen szükségszerűen. Az én filozófiám (http://legjobblogo.hu/logo-keszites-amit-az-uj-logodrol-tudnod-kell/), hogy a logóval nem kell üzenni. Nem az a dolga.Általános félreértés a logóval kapcsolatban, hogy annak üzennie kell valamit a mögötte lévő személyről, vállalkozásról, projektről vagy termékről.

Nem. Nem kell.

A logó nem képregény, nem önéletrajz. Nem kell mesélnie semmit. Egyetlen feladata van: megkülönböztetni. Kiemelni mások közül. Ennyi és nem több. Ha van is valami jelentéstartalma, üzenete, az csupán annyi, hogy azt mutatja, a logó használója jó, minőségi, megbízható.

Természetesen, az arculati megjelenés közvetít üzenetet, hiszen az is üzenet, ha az arculat grafikai kivitelezése csapnivaló, vagy éppen ellenkezőleg, minőségi, magas színvonalú. De ezen túlmenően ne akarjuk a logót arra használni, amire nem való. Tehát milyen képet kaphat? Ha a logó minőségi, egyedi és kreatív, akkor pozitív képet, ha gagyi tucatáru, akkor negatívat.

Mi, művészek, sokszor képtelenek vagyunk megállj parancsolni a díszítési, kifejezési vágyunknak. Itt jössz viszont te, aki képes lennél akár a Feszty körképet is egy névjegynyi darabon bemutatni. Miért fontos nekünk is, alkotó embereknek, hogy ne magunk által kreáljunk egy logót, hanem szakemberre bízzuk?

Kezdjük azzal, hogy én nem vagyok művész. Az én területem az alkalmazott grafika, és ugyan én is kreatív, alkotó ember vagyok, de semmi esetre sem művész. Bizonyára rengeteg, nálam jobban, szebben rajzoló, grafikailag képzettebb művész létezik. Épp ezért nem tartom magam arra hivatottnak, hogy eldöntsem, ti művészek magatoknak csináltok logót (vagy egyéb grafikai arculati megoldást), vagy azt szakemberre bízzátok. Persze, vannak szempontok, ami alapján érdemes megfontolni szakember bevonását.

A különbség a két terület – a képzőművészet és a reklámgrafika – között az, hogy míg a művészetek kérdéseket tesznek fel, vagy legalábbis arra inspirálják a befogadót, hogy kérdéseket tegyen fel, addig a reklámgrafika, a marketing, válaszokat ad, megoldásokat kínál. Óvatosan, finoman, de terelget, befolyásol, hogy a célközönséget egy előre meghatározott cél vagy döntés felé mozdítsa. És ez már egy másik szakma. Talán érdemes a kivitelezést szakemberre bízni.

Hol tudják felvenni veled a kapcsolatot, hogy sokak számára is készüljenek ilyen egyértelmű „belépők”?

Az elérhetőségeim megtalálhatók a weboldalaimon és a közösségi oldalaimon is.


http://legjobblogo.hu/

vagy http://creative.softeqltd.co.uk/

Grafikus: Gubinyi Gábor