A "flow" varázslat - Mosonyi Emese
A "flow" varázslat

Lami: A Zentangle technikáról, erről a meditációs „firkálásról” (és ez egyáltalán nem pejoratív megfogalmazása, hanem valóban így nevezik ezt a módszert) Mosonyi Emese szól, aki a formák határozott vonalai mögé egy teljesen szabadon szárnyaló színes világot lát munkáiban.

Emese: Néhány éve találkoztam a zentangle rajzokkal, miközben a Pinterestet nézegettem. Azonnal beleszerettem, tudtam, hogy ezt ki kell próbálnom. Kicsit utána olvastam és kiderült az egész „elméleti háttere”: a „zen” a belső elmélyülés - ami ismerős sokaknak -, a másik fele pedig a kuszaság, a firka, ezért zen-firkának is hívják.

06

Kezdetben a neten néztem meg képeket, hogy valami alapom mégis legyen. Aztán elkezdtem csak úgy rajzolni. Eleinte felosztottam részekre egy adott területet és ezt töltöttem ki mintával. Már ekkor megtapasztaltam, hogy mennyire kikapcsol, és tényleg elmélyül benne/magában az ember. Aztán menet közben jöttek az újabb ötletek, már kiléptem a zárt formából és csak szabadon rajzolgattam.

08

Aztán egy kedves ismerős megrendelésére belevágtam egy nagy kép készítésébe: 70x100 cm-es alapra. Ez több, mint egy heti munkám volt, de minden nap alig vártam, hogy rajzolhassak, tervezhessek, komponálhassak. Mivel ez egy szabad alkotási folyamat, nincs rajtad nyomás és stressz, és nagyon elrontani sem tudod, szerintem ez az egyik alapja annak, hogy minden munkádra utána elégedetten tekintesz.

A kép elkészülte után még két hasonlóan nagy alkotás született, kicsit színesebben. Később a korábban tanult grafikai eljárásokkal kezdtem kombinálni a technikát, színes alapokra kezdtem el felvinni a grafikát. Volt, hogy szivaccsal nyomtattam a hátteret, volt, hogy papírral képeztem foltot, vagy éppen akvarell papíron futtattam a festéket. Kipróbáltam azt is, milyen fekete papírra rajzolni, ez is egy különleges „utazás” volt.

Lami: Hogyan képzeljük el egy kép kialakulását? Előbb a formát találod ki, utána a színes hátteret, vagy éppen fordítva, a színek fogják meghatározni, hogy mit látsz meg bennük?

Emese: Elsőként mindig a színes alap készül, majd száradás után jöhet a motívum. A rajzot sima F és M méretű alkoholos filccel, illetve színezéshez Stabilo filcekkel készítem.

10

 A színes alap vízfesték. Szeretem az anilines fajtát az élénk színei miatt, de ha lágyabban szeretnék dolgozni, akkor más vízfesték is megfelel. Ha vizes papírra festek, jobban szétfutnak a színek, és jobban is keverednek, száraz alapon határozottabb a kontúr.

A másik, amit a nagy virágos képnél használtam, hogy egy papírdarabot bő vizes vízfestékkel befestettem, majd ezt rányomtam az alapra, így teljesen esetlegesen alakult a folt, nagyon szép mintákat képezve. A végén aztán néha még „fröcsköltem” is.

IMG 1148

Nemrégiben falra készíthettem egy nagyméretű zentangle mintát, egy hatalmas lótuszt festettem, két nap alatt. Talán ez volt a legkülönlegesebb élmény, és kicsit mélyebb. belső utazás is egyben. A helyiségben két napig teljesen egyedül lehettem, csak zene szólt (meditatív is, meg egyéb kedvenc zenék). Nem volt pontos tervem, csak a forma nagyjából. Az egész valahogy ott született meg helyben, és folyamatosan jött, „folyt” ki belőlem. Itt éltem át először azt, amit igazi „flow” élménynek neveznek.

11

Amikor gyerekekkel foglalkozom, akkor is használom ezt a technikát, időnként mint dekoratív eljárást, de néha egy kép részeként használjuk. Ők is szeretik, bár náluk több időbe telik, míg „lecsendesednek”. Általában náluk is bevetem ilyenkor a meditatív zenéket, vagy kimegyünk a természetbe alkotni.

 

Mosonyi Emese munkáit az alábbi linkeken lehet megtekinteni:

https://goo.gl/photos/h1P4gGK9agZumkq89

 

Alkotó: Mosonyi Emese

Szerkesztő: Lami

Ha tetszett a cikk, kérjük, oszd meg!

Hírlevél feliratkozás

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy két hetente értesítést kapj a legújabb cikkekről!