Makettezéstől az üvegmozaikig - Ábrahám Gábor üvegmozaik képei
Makettezéstől az üvegmozaikig - Ábrahám Gábor üvegmozaik képei

Lami: A suliban volt egy feladat, amikor mozaikkép tervet kellett készíteni. Ugyanúgy kellett minden egyes darabot felilleszteni, mintha egy kész alkotás lenne, pusztán itt papírral kellett dolgozni.


Nos, nem mesélem el a különféle formájú dühkitöréseim. Apró pici lapokból kivágott árnyalatokat egymás mellé helyezni, maga volt egy művészetterápiás kezelés.

Mikor cikket írtam a kavicsfestésről, ahol szintén apró pöttyöket illesztett fel az alkotó, már akkor is láttam magam, ahogy öt percenként kifogást keresve felállok, hogy újra megkeressem türelmem.

Van egy bolond sztereotípia, mely szerint az ilyen aprólékos munkákra kizárólag a nők képesek. De ha jobban belegondolunk, nekik tanították anno a különféle művészeti technikákat a lányneveldékben, és mégsem belőlük maradtak fenn híres művészek.

Türelem. Ez a szó neked mennyire párosul a művészethez?

Femme Fatale


Gábor: Sokan mondják, hogy nekik nem lenne türelmük ehhez a technikához. Igazából pont ebben látom a mozaikozás értékét is. Egy festménnyel szemben sokkal tovább tart elkészíteni egy mozaik képet és nehezebb is. Egyébként néhány mozaikos facebook csoportban tag vagyok (kezdők és haladók feltöltik a kész munkáikat) és ott is tapasztalom, hogy nincs eléggé kidolgozva a kép, talán épp a türelem hiánya miatt.

Én gyerekkoromban makettoztam, ahol olyan apró darabok voltak, hogy csipesszel kellett minden darabot a helyére tenni. Nagyon türelmes, nyugodt típus vagyok. Nem csak a nőknél jellemző az aprólékos munka. Erről eszembe jutott, hogy találkoztam egy úrral, aki olyan apró hajómodelleket készített, hogy egy üvegpalackban elfért a hajó és csak az üvegpalack nyakán tudta belehelyezni az árbocot, vitorlát csipesszel. Erre azt mondanám, hogy ehhez már nekem se lenne türelmem. :)

Ice Fire

Lami: Első ránézésre üvegmozaikok egymás mellett, és máris egy kész képet kapunk. Viszont aki ismeri a pointillizmust, az képben van, hogy ez nem is olyan egyszerű. Egymás mellé helyezni a színeket úgy, hogy az ember szemében alakuljon ki egy árnyalat, ahhoz nagyon sok tudás és tapasztalat kell.

A színeidet te magad állítod elő, vagy erre van egy beszerző helyed? Illetve maga az előkészítési folyamat érdekel: elindulsz egy kinyomtatott képpel, és azokhoz tökéletesen passzoló árnyalatokat keresel, ha éppen valósághű ábrázolás a terved?

Gábor: Az üvegmozaikok már gyárilag vannak festve, tehát adott színek vannak. Nagyon sok szín és színárnyalat a rendelkezésemre áll. Van egy mozaik nagykereskedés és onnan szoktam rendelni. Nagyon sokféle mozaiktípus van. Igyekszem egy képen belül minél több típust felhasználni. Például néhány mozaik képemen foszforeszkáló mozaikszemek vannak, melyek éjszaka a sötétben a csillagos égboltot jelenítik meg. Érdekességképpen építettem már be mozaik képbe legót, gombokat, ásványokat, kagylókat, tengeri csigaházakat.

Old man and the sea

Az előkészítési folyamattal kapcsolatban először felrajzolom a fa alapra a képet, majd kipakolom az összes olyan színű mozaikot, melyre szükségem lesz a képhez. Igyekszem minél több színű és színárnyalatú mozaikot beszerezni.

Lami: Képeidet nagyon ötletesen nyomatként is értékesíted, ahol tökéletesen kivehető, hogy mozaikképről van szó. Ebben a formában több ember is birtokolhatja, hisz ára nem vetekszik egy eredeti képpel. Mit tapasztaltál, mi az a téma, mely kelendő a vásárlók körében, akár nyomat, akár az üvegkép tekintetében?

Gábor: A nyomat még elég friss dolog a számomra, hiszen nemrég került fel a weboldalra. Nagyon jó ötletnek tartom, hogy az eredeti kép árának töredékéért eljuthat az emberek otthonába bármelyik mozaik képem nyomata. A legkedveltebb téma a női portré.

thumb The Dreamer

Lami: Mi a te kedvenc témád? Vannak portréid, tájképek, de ha egyet kiemelhetnél, mely áll hozzád kreativitásban, kihívásban a legközelebb?

Gábor: A női portrék állnak hozzám a legközelebb, mert a legnagyobb kihívás egy portré elkészítése. Vannak olyan portréim melyek akvarell képek alapján készültek, de olyanok is, melyek fotó alapján.

Az akvarell képeken gyakran megfolyik a festék nincsenek éles kontúrok és változatos színek jellemzik. Ha ilyen képet veszek alapul, akkor nagyon érdekes hatású lesz a mozaik kép is. Ha fotóról dolgozom, akkor pedig igyekszem minél precízebben kidolgozni a részleteket.

Lami: Mit kaptál te az üvegmozaiktól? Mind emberileg, mind művészetedben? Mi az a tulajdonság, melyet úgy érzel, ez a technika fejlesztett ki benned, és tett teljesebbé?

Gábor: A lelkesedés, a kísérletezés, hiszen magamtól tanultam meg a mozaik technikát önképzéssel. Minden egyes képem egy tanulmány kép. A kívülálló számára talán nem annyira feltűnő, de minden képemnél egy újabb technikát, egy újabb megoldást próbálok ki. Imádom felfedezni a mozaik készítés rejtelmeit.

thumb The Rains of Szeged

Lami: Képeid kiállításokon is megtekinthetőek, esetleg mostanában vannak-e terveid, melyet még kigondolni is alig mersz, de tudod, képes leszel a megvalósítására?

Gábor: Szegeden élek, ezért szeretnék majd kiállítást Szegeden és Budapesten is. A jövőben szívesen kiállítanám a képeim külföldön is.

Ábrahám Gábor további alkotásai idekattintva tekinthetőek meg.

Szerző: Lami

Ha tetszett a cikk, kérjük, oszd meg!